Jong Talentenspel
71
page-template-default,page,page-id-71,page-child,parent-pageid-65,bridge-core-2.5.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.2,vc_responsive
 

Jong Talentenspel

Het spel Jong Talent vormt de basis van de talentverkenning in mijn workshops en lessen. Daarnaast maak ik gebruik van diverse andere werkvormen, methodieken en opdrachten die hoofd, hart en handen aanspreken.

 

Effectiviteit

In het spel Jong Talent zijn de talenten benoemd als archetypen, zoals bijvoorbeeld de onderzoeker, de sporter, de avonturier en de kunstenaar. Door deze archetypische beelden en universele waarden raakt de jongere een diepere laag in zichzelf. Dit spel onderscheidt zich door dit verdiepende karakter van de meeste spellen of testen voor profiel- of studiekeuze en is bijzonder effectief.

 

Spelduur

Het spel kan in 1, 2 of 3 sessies van elk circa 2 uur worden gespeeld. Er is evt. een kortere light-versie mogelijk als een soort proeverij. Het kan ook in groepsverband worden gespeeld. De talentworkshop wordt dan op maat gemaakt, waarbij de spelduur afhankelijk is van de context en de mogelijkheden.

 

Het spel Jong Talent is ontwikkeld door Ofkje Teekens, Willem Hanhart en Willem Glaudemans, als variant op het al bestaande talentenspel van laatstgenoemde.

Speelwijze

Jong Talent is een wonderlijk en diepgaand spel waarmee de jongere eigen talenten, drijfveren en doelen kan verkennen. Het is een inzicht- en ontwikkelingsspel dat gebruikmaakt van talentenkaartjes en twee spelborden. Eerst maakt de jongere een selectie van talenten en rangschikt die op het eerste bord. Er vindt een ‘ontmoeting’ plaats met de talenten en er wordt onderzocht wat ze voor de speler betekenen. Vervolgens verkent de jongere hoe de talenten in het dagelijkse leven concreet ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld bij dilemma’s, studie- of profielkeuze. Hierna maakt de jongere een opstelling van de talenten op het tweede bord. Hierdoor ontstaat er een duidelijke lijn in de rol die de talenten spelen en inzicht in het ontwikkelingspad. De jongere heeft in kaart gebracht wat de richting kan zijn, wat inspireert en enthousiasmeert en wie of wat daarbij kan helpen. Het spel legt niet de nadruk op problemen, maar op een eventuele onderzoeksvraag en op mogelijkheden en kansen. Indien gewenst kan ook nog een actiebord worden ingezet, waarbij concrete doelen kunnen worden gesteld.